Blog

Laat de mind werken en jij rust

Iemand vraagt aan Osho: “Ik ben erg moe van mijn mind. Ik bedoel, ik word er echt gefrustreerd van. Wanneer ik aan het werk ben, ben ik alleen maar aan het denken en denken en de gedachten weg aan het duwen en ik zie ze maar komen en komen. Ze zijn zo vervelingwekkend en frustrerend.”

Osho antwoordt: “Er zijn miljoenen kleine zenuwen constant aan het werk, aan het klikken, boodschappen aan het geven, boodschappen aan het ontvangen, boodschappen aan het transformeren, gegevens aan het verzamelen om te kunnen gebruiken in de toekomst. Het is een groot kantoor, dat roezemoest met veel activiteit. Dat is wat je hoort en je denkt dat er iets fout zit. Het is net zoiets als wannneer je auto rijdt en je hoort het zoemende geluid en je zegt dat het een verveling opwekkend geluid is. Maar hoe moet de auto dan verder rijden? Het is niet verveling opwekkend. Het is gewoon het geluid, dat door het mechanisme wordt voortgebracht.

De mind is een heel complex mechanisme. Je kent niet de enorme wonderen, die de mind doet. Hij draagt in zijn substantie alle kennis, die de hele mensheid ooit verworven heeft. Hij draagt de hele menselijke mind in het collectieve onbewuste. In de diepste laag is alles, wat gebeurd is aan de menselijke mind, ook opgeslagen in jouw mind. Het is niet alleen dat, wat gebeurd is aan jou, maar ook aan je vader, je moeder, je vaders vader en moeders moeder en eeuwen en eeuwen terug – van Adam tot jou. Alles. wat gebeurd is, is opgeslagen en continue activiteit is daarvoor nodig, anders wordt de mind oudbakken en dood.

Dan is er een tweede laag, je onderbewustzijn. Al je levensinstincten zijn daar continu aan het werk. Zo veel werk gaat maar door. Als je honger hebt en de mind functioneert niet, hoe zul je het dan weten? Onmiddellijk begint er veel te werken. Als de mind zich er eenmaal bewust van wordt, dat er iets nodig is – drinken, voedsel…dat je dorst hebt – onmiddellijk komt er veel communicatie in werking. Het geeft je onmiddellijk het signaal van: nu heb je honger of dorst, nu is je keel droog. (…)

Zelfs wanneer je slaapt, gaat de mind door. Wanneer de wekker gaat, moet de mind je wakker maken. Wanneer een mug komt en je begint te storen, zal de mind je beschermen. Het zal je slaap niet laten verstoren. Hij wil de hand opdragen om de mug te verwijderen, of om hem te doden. In je slaap zul je dat doen. Iets begint te kriebelen op je voeten en de voeten gooien het meteen van zich af. De mind is continu aan het bewaken, aan het werken en hij is alles aan het verzamelen voor gebruik in de toekomst.

Morgen zul je het nodig hebben. Vandaag denk je dat het niet nodig is, maar de mind moet het verzamelen voor morgen. Nu, nu je naar me aan het luisteren bent, is de mind aan het verzamelen omdat het bruikbaar is. Morgen zul je het nodig hebben. Soms zul je je afvragen, wat ik heb gezegd en de mind zal simpelweg zijn schouders ophalen en zeggen: “ik weet het niet want ik was helemaal stil. Ik heb niets gehoord of verzameld”.

Wanneer je aan het werk bent, gaat de mind door met veel dingen te repeteren. Het is niets, om je zorgen over te maken. Je moet het simpelweg accepteren. Het je ertegen verzetten is het probleem. Accepteer het gewoon…het is oke. Je zegt niet dat de ademhaling maar monotoon doorgaat, verveling opwekkend – in, uit, in, uit, in, uit – hoe veel duizenden keren op een dag? Je bent niet verveeld. Het bloed gaat maar door met circuleren en het hart met pompen – hoe vaak op een dag? Je raakt nergens door verveeld – alleen door de mind, omdat je je er teveel mee identificeert. Je denkt: “ik ben de mind en omdat de mind aan het werken is, hoe kan ik dan rusten?”

Jij bent niet de mind! Laat de mind werken en jij rust. Creëer gewoon een afstand. Het is oke. De mind werkt, laat hem werken. Het heeft jouw hulp helemaal niet nodig, dus maak je niet bezorgd. In feite ben jij een constante stoorzender. Het is niet nodig om te storen. Laat de mind werken en je zult zien – geleidelijk aan wordt de afstand groter en groter. De mind is ergens ver weg aan het werken op een andere planeet en jij bent perfect in rust.

Probeer het voor drie weken. Accepteer het gewoon en zie, wat er gebeurt. Maar accepteer totaal – geen gevecht. Het is oke…het is daar, en het kan niet vermeden worden. En vertel het me na drie weken, mm?

Osho, Beloved of my Heart, # I give you a capacity to know