Blog

Hoop is gedoemd uiteen te vallen

Osho: “Hoop is gedoemd uiteen te vallen. Hopen is vragen om hopeloosheid, verlangen brengt frustratie voort. Maar in de wereldse zaken is er op zijn minst een mogelijkheid om te slagen, te falen, te bereiken en niet te bereiken. Maar in spirituele zaken is er totaal geen sprake van iets bereiken, omdat de geest al uit de fles is! Niets kan eraan gedaan worden, de geest is er al uit. Op het moment dat je van je dal gaat genieten ben je op hoogtepunt. Er is geen ander hoogtepunt.

Op een dag besloot ik plotseling: genoeg is genoeg. Ik liet het hele idee van pieken vallen en begon te genieten van het dal, en ik zag een wonder - het dal verdween. In feite was er van begin af aan geen dal geweest, ik was altijd op het hoogtepunt, maar omdat ik naar een hoogtepunt zocht kon ik niet zien waar ik was.”

Osho - The Goose is Out #3