Blog

Bodyscan

“Om meer bewustzijn te krijgen van het lichaam is de bodyscan een goede oefening. Bij de bodyscan wordt aan je gevraagd om met gesloten ogen te gaan liggen of zitten en elk lichaamsdeel van binnenuit te voelen. Hoe voelt bijvoorbeeld je rechter grote teen? Tintelt die? Kun je de omtrek ervan voelen? Is hij warm of koud? Raakt hij de tweede teen aan of juist niet? Op deze manier speur je je hele lichaam af. Het is het beste om dit in het begin onder begeleiding van de therapeut te doen of met behulp van een ingesproken tekst.

De bodyscan nodigt uit tot het ervaren van het lichaam. Het ervaren de vele sensaties van het lichaam zorgt ervoor dat het tot leven komt en maakt je steeds vertrouwder met jelijf. Je hoeft er niet meer voor weg te lopen en na verloop van tijd vind ze je er rust in en wordt het je thuis.

“De bodyscan is in het begin niet gemakkelijk voor mij tijdens mijn eetstoornis, omdat alles in mij weg wil van mijn lijf. Ik zie mijn lichaam alleen maar als iets mechanisch. Om ervanaf te zijn – ik heb in de mindfulness cursus beloofd om de scan elke dag te doen – raffel ik hem haastig af - op dezelfde manier als ik alles in mijn leven op een gejaagde manier doe.

Op een dag heb ik zo genoeg van dat gejakker dat ik, voordat ik met de bodyscan begin, besluit om die deze keer heel langzaam te gaan doen en om in plaats van mijn hele lichaam maar één been te nemen om te scannen.

Dit lage tempo vind ik griezelig – omdat ik dan minder controle heb – maar geeft me ook rust; het gevoel dat ik nu alle tijd van de wereld heb. Tot mijn ontroering voel ik hele minuscule trillingkjes in een paar spieren van mijn onder- en bovenbeen. Het voelt als teer en kwetsbaar leven en geeft me een liefdevol gevoel naar mijn been. Ik heb verbinding, echte verbinding met mijn binnenkant. Hier leef ik. Het is levend omdat het elk moment blijft veranderen. Het trilt, stroomt, leeft, is zacht en is zo anders dan ik ooit had kunnen vermoeden. Ik ervaar voor het eerst hoe het is om levend te zijn zonder te proberen iets te controleren.”

Dit is een fragment van mijn boek ‘Honger naar Vervulling’ over oorzaken en bevrijding van de eetproblemen anorexia, boulimia & overgewicht.

De link naar het boek is:

Klik hier om de link te openen

En de link naar de podcast over dit boek is:

Klik hier om de link te openen