Blog

Omgaan met beledigingen

Osho: "Boeddha kwam voorbij een dorp. Een paar mensen, die tegen hem waren, waren bij elkaar gekomen en ze beledigden hem heel grof. Hij luisterde stilletjes, heel geduldig. Door zijn geduld begonnen de mensen rusteloos te worden. Ze begonnen zich ongemakkelijk te voelen, omdat wanneer je iemand beledigt en hij luistert, het net is alsof het muziek is, iets klopt er dan niet. Wat gebeurt hier? Ze begonnen naar elkaar te kijken. Toen vroeg iemand aan Boeddha: "Wat is er aan de hand? Begrijp je niet wat we zeggen?"

Boeddha zei: "Het is juist omdat ik het kan begrijpen dat ik zo stil ben. Wanneer je tien jaar geleden gekomen was, zou ik bovenop jullie gesprongen zijn. Toen was er geen begrip. Nu begrijp ik. En voor jullie dwaasheid kan ik mezelf niet straffen. Het is aan jullie om te beslissen om mij te beledigen of niet, maar het is mijn vrijheid om het te nemen of niet. Jullie kunnen je beledigingen niet aan mij opdringen. Ik weiger ze eenvoudigweg; ze zijn niet de moeite waard. Jullie kunnen ze weer mee naar huis nemen; ik weiger ze aan te nemen."

De mensen waren onthutst. Ze konden niet begrijpen wat er gebeurde. Ze zeiden: "Alsjeblieft, leg het ons uit."

Hij zei: "Ga zitten en luister naar mij. In het laatste dorp waar ik net voorbij kwam, waren mensen gekomen met lekkernijen en bloemenkransen, maar mijn maag was vol, dus ik zei hen: "Ik kan niets eten. Neem je geschenken alsjeblieft weer mee en geef hen aan andere mensen in het dorp als een geschenk van mij." Wat denk je dat ze deden?

Iemand zei: "Ze zullen wel naar het dorp zijn gegaan en de lekkernijen uitgedeeld hebben."

Boeddha zei: "Luister nu - wat zullen jullie nu doen? Jullie komen met beledigingen en ik zeg dat mijn maag vol is en dat ik ze niet aan ga nemen... Wanneer ik jullie beledigingen aanneem, ga ik mezelf straffen."

Osho, The True Sage – Talks on Hassidism